Thanks to my anglo-saxon friends, who helped me with their advices during the period when my blog wasn't visible to me. Even a few words, and a try to make things easier to me, mattered a lot to me at that time. We can bring peace and light to the world with a few words only !
Deocamdată, punct. Nu se știe când va mai fi din nou ”și de la capăt”.

Monday, March 17, 2008

Din nou, din Pateric



Întrucât nu am mai vorbit demult despre această minunată carte a ortodoxiei, m-am gândit să amintesc din nou despre ea, în directă legătură cu un articol anterior al meu despre Biblie. Erau arătate acolo principalele "direcţii" pe care trebuie să le urmeze un creştin pentru a fi demn de acest nume. Răsfoind Patericul, mi-a căzut sub ochi o minunată pildă care pare o "aplicaţie practică" a acestor învăţături! Desigur, a fost greu de ales, pentru că Patericul e plin de fapte de credinţă extraordinare, şi de descrieri ale unor oameni care ne apar aproape neverosimili astăzi...Totuşi, m-am gândit să o redau pe aceasta...poate, pentru că m-a mişcat în mod deosebit...poate, pentru că a atins in mine o coardă sensibilă...

Despre Avva Nicon


Era unul din părinţi, pe nume Nicon, care locuia în muntele Sinai. Şi iată că a intrat unul în cortul unui faranit, şi, găsind-o pe fiica lui singură, s-a culcat cu ea, apoi i-a zis: spune, "sihastrul, avva Nicon, mi-a făcut aşa".
Când a venit tatăl ei şi a aflat, a luat sabia, mergând asupra bătrânului. Când a bătut, bătrânul i-a deschis, dar când a întins sabia să-l ucida, i s-a uscat mâna. Atunci faranitul s-a dus şi le-a zis preoţilor, care au trimis după el. Bătrânul s-a dus; după ce l-au bătut mult, au vrut să-l alunge. El însa i-a rugat: lăsaţi-mă aici, pentru Dumnezeu, ca să mă pocăiesc. Şi l-au despărţit de Biserică pentru trei ani, poruncind ca nimeni să nu vină la el. Vreme de trei ani, în fiecare duminică, venea la biserică să se pocăiască, şi se ruga de toţi: rugaţi-vă pentru mine. Mai târziu, s-a îndrăcit cel care făcuse păcatul, şi adusese ispita asupra sihastrului. El a adeverit la biserică: eu am făcut păcatul, şi am spus să fie pârât robul lui Dumnezeu.
Atunci s-a dus tot poporul să se pocăiasca faţă de bătrân, zicând:
- Iartă-ne, părinte, şi rămâi cu noi.
- De iertat, fie-vă iertat, de rămas, nu mai rămân aici cu voi, fiindcă nu s-a găsit nici unul cu discernământ care să aibă înţelegere faţă de mine.

No comments:

Post a Comment

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...