Thanks to my anglo-saxon friends, who helped me with their advices during the period when my blog wasn't visible to me. Even a few words, and a try to make things easier to me, mattered a lot to me at that time. We can bring peace and light to the world with a few words only !
Deocamdată, punct. Nu se știe când va mai fi din nou ”și de la capăt”.

Tuesday, January 11, 2011

Despre limitele dialogului

Să dialoghezi pare, şi chiar este până într-un punct, un lucru frumos, deschis şi constructiv. Atunci când dialogul îşi îndeplineşte scopul: acela de a îmbogăţi ambii, sau toţi participanţii, de a-i determina să accepte şi să înveţe, fiecare, lucruri noi. Desigur, ei nu se vor schimba în esenţă (sau poate, doar în cazuri extreme), dar măcar vor deveni mai flexibili, mai dispuşi să înţeleagă şi alte adevăruri.
Acest lucru este valabil, desigur, până la o limită: până la limita în care fiecare acceptă "noutatea", sau pur şi simplu, informaţia adusă de celălalt, şi respectiv, limitele adevărului său propriu. Pentru acest fel de acceptare este necesară, însă, smerenie şi curaj. Smerenie, pentru a recunoaşte că nu suntem atotştiutori, ba chiar - că nici cei care ne-au creat sistemul de gândire nu sunt atotştiutori! Şi curaj, pentru a accepta că noi-înşine, la modul personal, suntem chemaţi să probăm toate adevărurile despre care discutăm, şi nu ajunge să ne bazăm pe cărţi sau alte autorităţi - oricât ar fi ele cât de vechi şi de probate!
În acest sens,  Hristos, sau chiar Dumnezeu-Tatăl, nu ne opreşte să învăţăm, să studiem despre alte culturi şi religii, pentru vedea în ce măsură se aseamănă şi se deosebesc. Desigur, noi vom rămâne creştini, mai ales dacă am simţit prezenţa Lui vreodată şi în alt mod decât în cărţi şi precepte. Ba chiar, aş îndrăzni să spun că vom fi chiar mai creştini decât cei care văd lumea şi viaţa printr-o fereastră îngustă, şi încearcă să îi "ajusteze" şi pe ceilalţi.
După ce am studiat şi am înţeles alte culturi, înţelegem mai clar Înţelepciunea Sa, manifestată în moduri atât de diferite, dar potrivite fiecărei epoci şi zone geografice. Şi chiar înţelegem mai bine  înaltul mesaj adus de Hristos - cel mai înalt dintre toate cele aduse de mesagerii Tatălui vreodată. El şi-a trimis chiar propriul fiu pentru a aduce cel mai înalt mesaj - apare foarte logic şi clar pentru o minte deschisă şi luminată. Desigur, pentru a înţelege asta, poate că nu ar fi fost de-ajuns numai intelectul, sau deschiderea. Poate a trebuit şi puţin ajutor de Sus...
Apropos de învăţare, şi de smerenia de care spuneam mai sus, iată ce spune părintele Paisie Aghioritul, pe care îl preţuiesc în mod deosebit: "Omul smerit este de obicei şi foarte învăţat, în timp ce cel egoist nu are cunoştinţe, pentru că nu se smereşte să întrebe." 
Mai mult, Hristos însuşi, ca şi apostolii ce L-au urmat, era binevoitor faţă de cei sinceri, şi aparţinând altor culturi. Femeia samarineancă, samarineanul cel milostiv din pilda sa, sutaşul Corneliu, şi alţi romani întâlniţi în drumul său, ar putea depune mărturie despre aceasta. Pavel, pe de altă parte, a avut acel vis în care i s-au arătat animalele curate şi cele necurate (după vechea lege iudaică), iar Domnul i-a spus: "Cele ce Dumnezeu a curăţit, tu să nu numeşti necurate." (Fapte 10.15) Aceasta fiind o pildă despre "neamurile din afară", pe care Pavel a înţeles-o. Mai mult, pentru primirea "neamurilor" în Biserică, acest apostol plin de Duh Sfânt nu a rânduit alte reguli decât: ferirea de închinarea la idoli, de consumul sângelui şi al animalelor sugrumate, şi de desfrânare. Nici vorbă de tăieri împrejur - echivalentul ritualurilor noastre de astăzi! Aşadar, el a înţeles, prin harul divin, că pentru cei ce vin spre Hristos este de-ajuns credinţa, şi viaţa creştină - adică, faptele iubirii. Acesta a fost mesajul lui Hristos, şi nimic mai mult! Iată aici şi cuvintele apostolului, ca să înţelegem mai bine: "Pentru că acum părutu-s-a Duhului sfânt şi nouă [iată ce frumoasă exprimare, plină de smerenie, pentru a nu spune direct că a fost inspirat de Duhul Sfânt] să nu vi se pună nici o greutate în plus în afară de cele ce sunt necesare:/ Să vă feriţi de cele jertfite idolilor, şi de sânge, şi de animale sugrumate şi de desfrâu, de care păzindu-vă, bine veţi face. Fiţi sănătoşi" (Fapte 9.28-29)
Iată ce mai spune acest apostol despre următorii prea încrâncenaţi ai Legii, în contrapondere cu voinţa lui Hristos: "Cei ce voiţi să vă îndreptaţi prin Lege, v-aţi îndepărtat de Hristos, aţi căzut din har: /Căci noi aşteptăm în Duh nădejdea dreptăţii din credinţă." (Galateni 5.4-5) 
Aceste cuvinte pot fi aplicate şi  următorilor prea zeloşi ai ritualurilor din zilele noastre, care cred că fără ritualuri nu poţi fi mântuit. Şi prin aceasta, îi îndepărtează pe toţi cei "dintre neamuri", sau chiar ai lor proprii, care s-ar apropia de Hristos, însă au o reţinere faţă de ceremonialuri pe care nu le înţeleg. Sau, unii dintre ei, au întâlnit slujitori mai săraci în iubire, însă bogaţi în reguli şi ritualuri, care mai mult i-au îndepărtat.
Aş vrea să nu se înţeleagă greşit: noi respectăm ritualurile, ca şi toată moştenirea valoroasă a Bisericilor. Chiar îi îndemnăm spre ele pe cei ce nu pot obţine har şi ajutor în alte moduri! Şi aceştia sunt mulţi...Sunt "oamenii veacului", mai preocupaţi de cele materiale, decât de suflet, şi pentru care "ruperea cotidianului" şi intrarea în spaţiul sacru nu se pot face decât într-un cadru solemn, organizat, şi prin ceremonii care să le permită ridicarea nivelului vibraţional al sufletului lor. Dar, există şi alte cazuri, multe...Există oameni care sunt ai lui Hristos, fără a fi ai Bisericii - şi acesta este un adevăr pe care Biserica ar trebui să îl înfrunte. De fapt, ei aparţin unei Biserici mai largi şi mai generoase, unei Biserici nevăzute, a cărei "piatră din capul unghiului" este tot Hristos. Dovada că este El, şi nu un înger al întunericului, se vede în viaţa şi fiinţa lor. Şi, în vieţile celor cu care interacţionează.

Pe ce ne bazăm când spunem toate acestea? Doar noi nu avem cunoştinţe teologice, şi nu am primit hirotoniri...Suntem doar nişte ignoranţi plini de orgoliu, care îşi duc următorii spre prăpastie!
Singurul răspuns al nostru este acesta: "Darurile sunt felurite, dar acelaşi Duh./ Şi felurite slujiri sunt, dar acelaşi Domn./Şi lucrările sunt felurite, dar este acelaşi Dumnezeu care lucrează în toţi." (I Corinteni 12-13) 
Şi, pentru iubirea lui Hristos, am fi în stare să stăm alături de Biserici, în rol de apărători, dacă influenţe rele ar voi să le atace. Adică, alături de oamenii din Biserici ce manifestă spiritul lui Hristos, dincolo de legi şi ritualuri. Dacă ei ne-ar primi...Dar, marea problemă a creştinilor este că ei - deşi având religia cea mai sublimă - nu îi primesc decât pe cei care intră în "tiparul" legilor lor. Ca şi celelalte culturi şi religii, dealtfel! Dacă vom spune ca voi, suntem buni şi mântuiţi, dar dacă nu vom spune asta, suntem răi şi duşmani ai Bisericii...ai oricărei Biserici!

Îmi cer iertare dacă am supărat pe cineva...şi, ştiu că am făcut-o! Eu nu simt nici o supărare, şi îmi pare rău când trebuie să îi supăr pe alţii  Aş fi vrut să existe un alt mod de a spune aceste adevăruri, dar din păcate, nu există. Sau, după cum am spus în altă parte, nu am eu destulă înţelepciune!
Cred că am arătat, din păcate, care sunt limitele dialogului.
Iată, în încheiere, cuvintele părintelui Stăniloae - un alt om de aleasă credinţă şi cultură, despre ceea ce ar trebui să fie dialogul:


 "Auzind cuvântul altuia, omul trebuie să audă în cuvântul său pe Cuvântul suprem, şi rostind cuvântul său, să simtă că prin el se comunică cuvântul dumnezeesc, fără să se considere însuşi Dumnezeu." (D.Stăniloae)


Linkuri utile: http://univcrestact.blogspot.com/2007/06/despre-parintele-staniloae-si-iubirea.html 

                   http://nicolaesteinhardt.wordpress.com/2009/11/28/audiodomnul-a-venit-sa-ne-mantuiasca-si-sa-ne-scandalizeze/  

6 comments:

  1. Este un text extrem de frumos si de inspirat iar citatul din Staniloae arata ca acesta era aproape de Dumnezeu si a inteles modul de manifestare al acestuia.
    Adesea Dumnezeu ne vorbeste prin aproape si adesea suntem martori ai discursului lui Dumnezeu care vorbeste prin cei binecuvantati din apropierea noastra.
    Nu cred ca ai suparat pe cineva deoarece in cercul nostru stramt, ca numar de prieteni si nu viziune interioara si binecuvantari ceresti, toti au o anumita iluminare interioara si atunci cand nu inteleg ceva sau cand gresesc in vreun fel se reintorc in iubire , iertare si binecuvantare...
    Ceea ce ai spus e plin de lumina si iubire si cred ca ai obtinut o modalitate concreta de a te apropia de Dumnezeu si de a-l face sa ramana cu tine...
    Iar despre cerc... acesta se va largi tot mai mult incat in curand nu i se vor mai vedea marginile iar in lumea cealalta nu va putea nimeni sa numere pe toti cei care se vor afla in interiorul lui...:)
    O zi binecuvantata si plina de revelatii si bucurii!

    ReplyDelete
  2. Mulţumesc, Îngere, tu mă înţelegi întotdeauna, şi eşti şi foarte generos!
    Şi eu am simţit atunci când prin cineva mi se transmitea un mesaj de Sus - cel puţin, în majoritatea cazurilor. Chiar dacă omul respectiv nu mă agrea întrutotul, putea să spună lucruri pe care le-am simţit a fi de la Dumnezeu.
    Textul de faţă este adresat unei/unor persoane care aparţin unui anumit grup, şi despre care ştiu că îmi vizitează blogul. Şi, ştiu că ei s-ar putea supăra! Desigur, nu m-am gândit la prietenii mei, şi la cei care îmi împărtăşesc viziunea.

    Să dea Domnul să fie aşa cum zici despre acel cerc! Mulţumesc încă o dată pentru cuvintele tale, şi să fii şi tu binecuvântat!

    ReplyDelete
  3. "Dumnezeu s-a ascuns unora si s-a descoperit altora" cine poate spune cu precizie cui? :)

    Te sarut draga mea

    ReplyDelete
  4. Draguţa mea, ce bucurie că ai reuşit să îmi accesezi blogul! Aşa este, Dumnezeu se descoperă, în grade diferite, funcţie de nivelul fiecăruia. Poate că unuia i se descoperă într-un fel, altuia, în alt fel, şi tocmai acest lucru dă naştere la confuzii. Se poate ajunge la credinţa că numai felul în care s-a descoperit unuia este bun, celălalt fiind "în înşelare".

    Te sărut şi eu, şi mă bucur că mai revii!

    ReplyDelete
  5. poate ma indrumi si pe mine cum sa ajung la Carmen D. si la Mariana Masterst., mi/au lasat la un moment dat pe blog trackpinguri din alea : ) dar eu ametita cum sunt


    vezi ca s/ar putea sa ma repet , nu/s ce vrea identif. asta de la mine, eu ii dau tot ce/mi cere si el vrea mereu altceva : )

    ReplyDelete
  6. Nu ştiu să îţi spun mai mult decât să intri pe linkurile lor:

    http://thetime-carmendohanici.blogspot.com/

    http://carmendohanici.wordpress.com/

    http://dincolodevant.blogspot.com/

    http://lanesfarsit.blogspot.com/

    Treaba cu pingurile este o nebuloasă pentru mine:), din păcate nu excelez la partea tehnică.

    Nu ştiu despre cine vorbeşti la sfârşit: despre adminul platformei? Mai bine discutăm pe mail.

    Te puup, şi aştept să văd dacă ai luat legătura cu ele! Eu primesc foarte rar veşti de la ele, dar ştiu că sunt foarte ocupate, ca şi mine.

    ReplyDelete

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...